Preskočiť na obsah

Košík

Tvoj košík je prázdny

Článok: Ako pracovať s náročnými ľudmi

Ako pracovať s náročnými ľudmi

Ako pracovať s náročnými ľudmi

Dá sa konfliktom na pracovisku vyhnúť?

Nedá. Niektoré konflikty sú dokonca užitočné. Určite by ťa však deň v práci nemal znechucovať a brať ti viac energie ako je potrebné. Práca by nemala byť len zdrojom finančných prostriedkov, ale aj akýmsi naplnením potreby sebarealizácie. Ako teda zvládať kolegov v práci, ktorú tú tvoju sebarealizáciu robia náročnou?

 

Jedna negatívna interakcia 

Štúdia Kusyho a Hollowayovej (2009) zistila, že 94 % ľudí v posledných piatich rokoch pracovalo s toxickou osobou, pričom 87 % uviedlo, že v dôsledku toho trpela aj tímová kultúra.

Myslíte si, že viete nechať prácu za dverami a oddeliť ju od svojho osobného života... Z výskumov však vyplýva, že jedna negatívna interakcia medzi tebou a iným kolegom môže mať negatívny vplyv na tvoje duševné zdravie aj kariéru.
Nemusí to tak byť. Ako si vieš poradiť s takýmto typom ľudí?

 

    “Konflikty” v práci a ich benefity:

    Na začiatok je dôležité si uvedomiť, že neexistuje tím bez konfliktov. V skutočnosti má normálny, zdravý konflikt mnoho výhod. Výskum zistil, že zdravé nezhody produkujú:
    • lepšie pracovné výsledky

    • príležitosť učiť sa a rásť

    • zlepšenie vzťahov

    • spokojnosť s prácou

    • kreatívne trenie

    • inkluzívne pracovné prostredie

    Aj keď sme pripravení zapojiť sa do takýchto zdravých “sporov”, často môžeme čeliť náročným ľuďom.


    zdroj: Yan Krukau (Pexels)

    Konflikt podľa nášho mozgu

    Náš mozog vníma konflikt ako hrozbu a nevie dobre rozlíšiť medzi malou hrozbou, napríklad keď nám niekto venuje uštipačnú poznámku, a veľkou hrozbou, napríklad keď nás naháňa medveď.

    V týchto chvíľach sa často nerozhodujeme správne, pretože v režime "bojuj" alebo "uteč" máme v skutočnosti dve možnosti: Môžem sa uzavrieť, alebo byť agresívny.
    Cieľom je teda pokúsiť sa mozog upokojiť, aby sa necítil ohrozený.

    8 archetypov problematických kolegov

    Amy Gallo vypracovala 8 archetypov ľudí, ktorí nám v práci najviac prekážajú, a návod, ako tieto vzorce správania riešiť, aby sme dosiahli požadované výsledky:

    • neistý šéf
    • pesimista
    • obeť
    • pasívno-agresívny
    • vševed
    • trýzniteľ
    • neobjektívny spolupracovník
    • politický operátor

    Najčastejší archetyp s ktorým sa stretávame

    Podľa Gallo je najčastejším archetympom pasívno-agresívny kolega. Ten sa tvári, že vyhovuje potrebám druhých, ale potom sa bude pasívne brániť ich plneniu. Používa nepriame metódy na vyjadrenie svojich myšlienok a pocitov, takže ich zámery nie sú nikdy úplne jasné. Tiež môže byť neustále naštvaný, ale keď sa opýtate prečo, odvrkne, že nič sa nedeje.

    Existuje niekoľko tipov, ktoré môžete použiť na to, aby ste kolegu podnietili k produktívnejšej a priamejšej interakcii.

    Taktika komunikácie:

    1. neoznačuj ho za pasívno-agresívneho, iba veci zhoršíš

    2. zameraj sa na obsah, nie na doručenie, čo ti chce povedať?

    3. nerob závery, ale testuj hypotézy, zisti o čo v skutočnosti ide

    4. drž sa faktov - vecí, ktoré vieš s istotou - bez emócií a preháňania

    5. ostaň nad vecou a komunikuj s rešpektom, nech zrkadlí teba

     

    Ak sa chceš o lepšej spolupráci s kolegmi(alebo s hocikým iným) dozvedieť viac, odporúčame knižku od Amy Gallo - Getting Along, ktorá nás inšpirovala sa tejto téme povenovať.

    Zanechať komentár

    Táto lokalita je chránená testom reCAPTCHA a vzťahujú sa na ňu pravidlá ochrany súkromia a podmienky poskytovania služby hCaptcha.

    Všetky komentáre sú pred zverejnením moderované.

    Čítaj ďalšie zápisky

    6 tipov ako sa učiť rýchlejšie a efektívnejšie

    6 tipov ako sa učiť rýchlejšie a efektívnejšie

    Nemáme pre teba žiadnu skratku. Učenie je náročné. To sa sa zhodneme asi všetci. Ešte pred tým, ako sa však do učenia pustíš, by si sa mal/a povenovať jeho plánovaniu.

    Zobraziť viac