Ako na podnikateľský plán?
Podnikateľský plán nemusí byť slohová práca: Návod ako ho pripraviť za dve popoludnia
Napriek tomu, že mám za sebou univerzitu, kde som business plán písal ako záverečnú prácu, nie som na seba hrdý. Celý plán som písal ako slohovú prácu. Odovzdal som 50-stranovú buchlu plnú analýz, obhájil som si ju — a nič z toho som nezrealizoval.
Prečo aj? Veď podstatné informácie by som v tej kope textu hľadal iba ťažko. A z jeho dĺžky som bol tak znechutený, že som si podnikateľský nápad znechutil ešte pred odovzdaním práce.
Ide to aj inak. Startupovo. S použitím predlôh, ktoré šetria čas, energiu a tiež nepotrebné analýzy. Zameriavajú sa len na to podstatné. Napríklad, či o tvoj produkt alebo službu bude záujem. Či vieš, ako ho máš ponúkať. Komu. A ako si stojí v porovnaní s konkurenciou.
Navnadili sme ťa dostatočne? Tak poďme na to :)
Value proposition canvas
Prvý model, po ktorom sme siahli, sa volá Value Proposition Canvas. Jedná sa o nástroj, ktorý ti povie:
- kto je tvoj zákazník?
- prečo by mal mať záujem o tvoj produkt/ službu?
My používame jeho podobu dostupnú zo stránky Strategyzer.com.
O dôležitosti prvej otázky nemusíme polemizovať. Zameriavať sa musíš presne na zákazníkov, ktorí sú pre teba kľúčoví. A o tom, prečo je dôležité zameriavať sa na "Prečo" radšej nechám hovoriť Simona Sineka.
Value Proposition Canvas je síce "plachta" ktorá je roztiahnutá na veľkú A1. My máme k dispozícii formát Žurnálu, tak sme ti ju rozdelili na dve časti:
- Zákazník: Určíš si tu zákaznícke segmenty, potreby, ťažkosti a želania
- Produkt: Pochopíš, aký komplexný je tvoj produkt či služba a aké lieky na ťažkosti a recepty na želania ponúka
V Kreatívcovi nájdeš príklady na vyplnenie, určite ti pomôžu. Čo sa tam ale nevošlo, je toto video, ktoé ti celý koncept vysvetlí ešte viac do hĺbky:
Lean Canvas
Na business model canvas zvyčajne nadväzujú dva ďalšie modely:
- tradičnejší Business Model Canvas,
- mierne upravený Lean Canvas.
My sme aj pri vzniku Žurnálu používali druhú variantu, ktorá ide priamo na vec. Vypracuj si ju sám alebo so svojím tímom a maj ju pripravenú po ruke vždy vtedy, keď projekt predstavuješ nejakému odborníkovi.
V českom preklade vyzerá Lean canvas takto:
Vzhľadom k tomu, že Value Proposition Canvas máš už za sebou, zostáva ti už len niekoľko bodov:
- unikátna hodnota
- cenový model
- kanály/ cesty k zákazníkom
- kľúčové metriky/ indikátory
- štruktúra nákladov
- konkurenčná výhoda
Opäť si pomôžeme videom, ktoré ti na príklade Uberu ukáže, ako s lean canvasom pracovať:
Tip od nás: Na Dobrokurzy.cz máš k dispozícii celý online kurz Lean Canvas pre prácu s týmto modelom a to úplne zadarmo. Rozhodne odporúčame:
SWOTka
Po dvoch komplexných modeloch prichádza oddchová časť - obyčajná SWOTKA, teda analýza:
- silných stránok,
- slabých stránok,
- príležitostí,
- hrozieb.
Pozri sa na výstupy z predchádzajúcich analýz a daj ich do kontextu s konkurenciou. Zodpovedz si na otázky:
- V čom je tvoj produkt alebo tím lepší ako ostatní?
- V čom všetkom zaostávate?
- Ktoré externé trendy a príležitosti viete využiť?
- Na ktoré externé hrozby si musíte dať pozor?
Výskumník
Ak na niektorú otázku nebudeš vedieť odpovedať, je to v poriadku. Napíš si ju do výskumníka a využi toto miesto na zapísanie výskumu, ktorý ti chýba.